Centru media
KIT de presa

Dezvoltarea aplicatiilor mobile: native sau deloc

In mediul aflat in continua expansiune al tehnologiilor mobile fiecare companie are nevoie de o strategie mobila. Alegerea tipului de tehnologie care ar trebui utilizat la crearea noilor generatii de aplicatii pentru dispozitivele mobile, fie ele smatphones sau tablete, poate parea mai putin importanta din puntul de vedere al strategiei. Insa, dupa cum a constatat recent si CEO-ul Facebook Mark Zuckerberg, aceasta decizie are implicatii majore asupra modului in care o companie este perceputa si chiar evaluata de catre public.

O aplicatie rapida, interactiva si de buna calitate devine reprezentativa pentru brandul unei companii, respecta timpul si rabdarea utilizatorului si creeaza o puternica legatura intre companie si ecosistemul sau. Aplicatiile native indeplinesc cu succes acest rol: sunt rapide, interactive si fidelizeaza utilizatorii.

Mobile Touch, in cei patru ani de experienta in dezvoltarea aplicatiilor, atat native cat si utilizand HTML 5, am avut ocazia sa vedem tranzitia aplicatiilor native de la a fi percepute ca fiind un efort inutil, o cheltuiala care e mai bine sa fie evitata prin utilizarea tehnologiilor web, la statutul de abordare bine gandita la care aspira orice client. Nu inseamna ca nu vedem niciun viitor pentru aplicatiile web, dar momentul lor inca nu a sosit. Este posibil ca momentul lor de glorie sa nu apara vreodata, asta daca ne referim la aplicatiile care odata scrise pot rula pe toate platformele, ci mai curand aplicatiile web vor avea succes ca unealta de construire a prototipurilor destinate experimentarii rapide si cu costuri reduse pentru mai multe platforme.
Odata cu decizia Facebook de a trece la aplicatiile native pentru iOS si Android, observam un nou trend in ceea ce priveste optiunile clientilor Mobile Touch: companii care au dezvoltat cu HTML 5 versiunea 1 a aplicatiilor proprii doresc acum, pentru versiunea 2, rescrierea acestora ca aplicatii native. Un bun exemplu in acest sens il constituie renumitul site de anunturi auto.ro. Acestia au dezvoltat prima versiune de aplicatie mobila ca aplicatie web, utilizand resurse interne, dar interactiunea utilizatorilor cu aplicatia nu a fost prea buna. Astfel, au apelat la Mobile Touch pentru a implementa nativ a doua generatie a aplicatiei, cu rezultate mult mai bune, atat pe sistemul de operare iOS cat si Android.

Un alt exemplu reprezentativ il constituie situl de licitatii okazii.ro, care in ultimii ani a avut doar o versiune optimizata pentru mobil a sitului web. Recent au realizat ca nu isi vor putea atinge potentialul maxim cu aceasta strategie si au apelat la serviciile noastre pentru a le construi o aplicatie mobila nativa pentru iOS si Android.
Pe plan international, asa-zisul scandal creat in jurul noilor harti Apple demonstreaza clar faptul ca utilizatorii prefera aplicatiile native in locul celor web. In noua aplicatia Maps, Apple a renuntat la serviciile Google si le-a inlocuit cu o solutie dezvoltata in-house. Aceasta tranzitie a creat o serie de probleme in privinta acuratetii informatiilor pe baza carora au fost create hartile, multi utilizatori fiind de parere ca noua aplicatie este un pas inapoi comparativ cu versiunile anterioare.

Interesant este faptul ca, chiar daca Google Maps a continuat sa functioneze bine in browser si in iOS poti adauga pe ecranul principal o aplicatie web, majoritatea utilizatorilor fie prefera sa foloseasca aplicatia nativa Apple Maps, fie descarca din App store alte aplicatii native pentru harti, in detrimentul aplicatiei web de la Google.